search

Manfaat Kurma Untuk Kesihatan

Manfaat Kurma Untuk Kesihatan

Ramadhan bakal tiba tidak lama lagi, pasti ramai umat Islam yang berpusu-pusu mencari kurma sebagai hidangan utama pada waktu berbuka nanti. Selain daripada kurma sebagai sunnah, kurma juga mempunyai pelbagai khasiat yang lain dan boleh menjadi panduan kita dalam mengekalkan kesihatan. 

1. Makanan Yang Sangat Menyihatkan

Kajian menunjukkan, kurma mengandungi nilai nutrisi yang sangat hebat.

Dalam bentuk buah kering, kandungan kalori adalah lebih tinggi berbanding kebanyakan buah segar. Kandungan kalori dalam kurma adalah serupa dengan buah-buahan kering yang lain, seperti kismis dan buah tin.

Kebanyakan kalori dalam kurma datang dari karbohidrat. Selebihnya adalah dari jumlah protein yang sangat kecil. Selain dari kalori, kurma juga mengandungi beberapa vitamin dan mineral yang penting di samping sera yang tinggi.

Nutrien yang terdapat dalam 100 g hidangan:

  • Kalori: 277
  • Karbohidrat: 75 gram
  • Serat: 7 gram
  • Protein: 2 gram
  • Kalium (Potassium): 20% daripada RDI
  • Magnesium: 14% daripada RDI
  • Tembaga (Copper): 18% daripada RDI
  • Mangan: 15% daripada RDI
  • Besi (Iron): 5% daripada RDI
  • Vitamin B6: 12% daripada RDI

Kurma  juga tinggi nilai antioksida, yang boleh menyumbang kepada banyak manfaat kesihatan kita.

2. Serat Yang Tinggi

Pengambilan makanan  berserat yang mencukupi adalah penting untuk kesihatan kita secara keseluruhan.

Dengan hampir 7 gram serat dalam hidangan 100 gram, pengambilan kurma dalam diet anda adalah cara terbaik untuk meningkatkan pengambilan serat.

Serat boleh memberi manfaat kepada sistem pencernaan anda dengan mencegah sembelit. Ia menggalakkan pergerakan usus yang kerap dengan menyumbang kepada pembentukan najis.

Dalam satu kajian, 21 orang yang menggunakan 7 biji sehari selama 21 hari mengalami peningkatan dalam kekerapan buang air dan mempunyai peningkatan yang signifikan dalam pergerakan usus berbanding ketika mereka tidak memakan kurma.

Tambahan pula, serat dalam kurma boleh memberi manfaat kepada kawalan gula darah. Serat melambatkan pencernaan dan dapat membantu mencegah kadar gula darah dari kenaikan terlalu tinggi setelah anda makan.

Atas sebab ini, kurma mempunyai indeks glisemik (GI) rendah, iaitu skala yang mengukur seberapa cepat gula darah anda meningkat setelah makan makanan tertentu.

3. Tinggi Nilai Antioksidan Melawan Penyakit Berjangkit

Kurma mengandungi pelbagai antioksidan yang mempunyai beberapa manfaat kesihatan, termasuk mengurangkan risiko beberapa penyakit.

Antioksidan melindungi sel-sel anda dari radikal bebas, yang merupakan molekul yang tidak stabil yang boleh menyebabkan reaksi berbahaya dalam tubuh anda dan membawa kepada penyakit.

Berbanding dengan jenis buah yang serupa, seperti buah tin dan plum kering, kurma mempunyai kandungan antioksidan tertinggi.

Berikut adalah gambaran mengenai tiga antioksidan paling kuat dalam kurma:

  • Flavonoid: Flavonoid adalah antioksidan yang kuat yang boleh membantu mengurangkan keradangan dan telah dikaji berpotensi untuk mengurangkan risiko kencing manis, penyakit Alzheimer dan jenis kanser tertentu.
  • Karotenoid: Karotenoid terbukti dapat meningkatkan kesihatan jantung dan juga boleh mengurangkan risiko gangguan yang berkaitan dengan mata, seperti degenerasi makula.
  • Asid fenolik: Dikenali dengan sifat anti-radang, asid fenolik boleh membantu mengurangkan risiko kanser dan penyakit jantung.

4. Boleh Meningkatkan Kesihatan Otak

Pengambilan buah kurma boleh membantu meningkatkan fungsi otak.

Kajian makmal telah mendapati kurma dapat membantu menurunkan penanda radang, seperti interleukin 6 (IL-6), di dalam otak. Tahap IL-6 yang tinggi dikaitkan dengan risiko penyakit neurodegenerative yang lebih tinggi seperti Alzheimer’s.

Di samping itu, kajian terhadap sekumpulan haiwan telah menunjukkan kurma dapat membantu mengurangkan aktiviti protein beta-amyloid, yang boleh membentuk plak di otak.

Apabila plak mengumpul di dalam salur darah otak, ianya mungkin mengganggu komunikasi antara sel-sel otak, yang akhirnya boleh membawa kepada kematian sel otak dan penyakit Alzheimer.

Satu kajian haiwan mendapati bahawa tikus yang diberi makanan bercampur dengan kurma mempunyai ingatan yang lebih baik dan keupayaan pembelajaran, serta kurang kelakuan keresahan (anxiety-related), berbanding dengan yang tidak memakannya.

Potensi sifat pemangkin otak dari kurma telah dikaitkan dengan kandungan antioksidan yang dikatakan mengurangkan keradangan, termasuk flavonoid.

5. Memudahkan Proses Bersalin

Kajian mendapati kurma berpotensi untuk memudahkan proses melahirkan bayi.

Pengambilan kurma sepanjang beberapa minggu akhir kehamilan boleh menggalakkan pembukaan serviks dan mengurangkan meneran semasa bersalin. Ianya juga boleh membantu mengurangkan tempoh masa proses bersalin.

Dalam satu kajian, 69 wanita yang menggunakan 6 kurma sehari selama 4 minggu sebelum tarikh tamat mereka adalah 20% lebih cenderung untuk bersalin secara semulajadi dan masa yang pendek di dewan bersalin dari yang tidak memakannya.

Satu lagi kajian mengenai 154 wanita hamil mendapati bahawa mereka yang memakan kurma adalah kurang berkemungkinan untuk di ‘induce’ berbanding mereka yang tidak memakannya.

Satu kajian ketiga mendapati keputusan yang sama dalam 91 wanita hamil yang menggunakan 70-76 gram kurma setiap hari bermula minggu ke-37 kehamilan. Mereka berada dalam buruh aktif selama purata 4 jam lebih sedikit daripada mereka yang tidak makan kurma.

Manfaat kurma semasa kehamilan dipengaruhi oleh sebatian yang mengikat reseptor oxytocin dan kelihatan meniru kesan oxytocin dalam badan. Oxytocin adalah hormon yang menyebabkan kontraksi ketika bersalin.

Selain itu, kurma mengandungi tanin, yang merupakan sebatian yang dikatakan membantu memudahkan kontraksi. Ianya juga merupakan sumber gula dan kalori semulajadi yang baik, yang diperlukan untuk mengekalkan tahap tenaga semasa proses bersalin.


Wow, SOCAZ ada jual Kurma Medjool Firdaus!

Keluaran dari bumi Palestine, sedap dan berkualiti tinggi!
Berminat untuk dapatkan Kurma Medjool?

Jangan fikir lama-lama, stok adalah terhad!

Contect number di bawah untuk order:

https://www.socaz.my/


Sumber di petik dari:
https://aafiyatlifestyle.com/8-manfaat-kurma-kepada-kesihatan-yang-perlu-anda-ketahui/



Older post Newer post

Your cart is currently empty.
Continue shopping